Basis VCA

Opleiding is een belangrijk criterium voor VCA-certificatie. Zo moeten alle operationele medewerkers in het bezit zijn van een VCA diploma 'Basisveiligheid'. Alle werknemers die risicovolle taken uitvoeren dienen daarnaast hiervoor ook een specifieke opleiding en training gekregen te hebben.

Om het veiligheidsbewustzijn van de medewerkers op een goed niveau te brengen is een veiligheidsopleiding voor operationele medewerkers noodzakelijk.Medewerkers moeten middels een VCA-erkend 'diploma' kunnen aantonen dat zij over de vereiste basiskennis van veiligheid beschikken.Concreet moeten alle operationele medewerkers in het bezit zijn van een VCA diploma 'Basisveiligheid', uitgereikt door een erkend examencentrum.

• basiskennis van relevante onderwerpen uit de veiligheids- en gezondheidswetgeving
  • kennis en begrip van de termen risico, preventie en beheersmaatregelen
  • kennis van de oorzaken van een ongeval en methodes van ongevalpreventie
  • kennis over het gebruik van werkvergunningen
  • gevaarlijke stoffen
  • brand en explosie
  • besloten ruimten
  • gereedschappen, machines en hulpmiddelen
  • hijsen, tillen en dragen
  • struikelen, uitglijden en vallen
  • werken op hoogte
  • elektriciteit
  • kennis van juist gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en gebruikstoepassing
  • kennis van veiligheids- en gezondheidssignalering

Leden betalen 140 euro, niet-leden 160 euro. Prijzen zijn exclusief btw. Dankzij CEVORA bedraagt de kost van deze opleiding slechts 80 euro excl. btw.

Wenst u meerdere personen tegelijkertijd in te schrijven voor deze opleiding? Vraag het meervoudig inschrijvingsformulier aan lore.bollen@confederatiebouw.be.

cevora

Veel opleidingen kunnen kosteloos worden gevolgd door bedienden PC 200. Na inschrijving doen wij het nodige zodat de opleiding gratis kan doorgaan via Cevora, hiervoor dient u zelf niets te ondernemen.

TIP

Ook de zaakvoerder kan gratis deelnemen aan een Cevora-erkende opleiding, op voorwaarde dat het bedrijf een opleidingsplan heeft geregistreerd bij het ANPCB en er minstens 1 bediende wordt ingeschreven voor de opleiding.

• De Cevora-tussenkomst is niet van toepassing voor interim bedienden
  • De eventuele examenkost (vb. in geval van VCA) blijft ten laste van het bedrijf
  • Niet alle opleidingen kunnen via Cevora gratis aangeboden worden voor bedienden PC 200
  • Neem voor meer inlichtingen contact op met de dienst opleidingen.

Recent toegevoegd