Grondverzet- uitgraven bodem

Inhoud

Iedereen die grondwerken wenst uit te voeren (zowel particulieren, bedrijven als overheden), dient rekening te houden met de wettelijke bepalingen inzake grondverzet. Het hoofdstuk XIII van het Vlarebo (Vlaams reglement betreffende de bodemsanering) is sinds enige tijd van kracht. Dit hoofdstuk legt vast hoe met uitgegraven bodem moet worden omgegaan, vanaf de plaats van uitgraving over het transport tot en met de eindbestemming van de bodem, en aan welke voorwaarden de uitgegraven bodem moet voldoen voor hergebruik. In de opleiding worden de basisprincipes herhaald en aangepast aan de grondverzetsregeling. Bedoeling is de deelnemers een antwoord te bieden op de diverse praktische aspecten van hoofdstuk XIII van Vlarebo. De cursus is opgebouwd vanuit herkenbare situaties op de werf.

Programma Vertrekkende van de bepalingen uit het Vlarebo doorloopt de deelnemer een stappenplan om voor de uitgegraven bodem een bodembeheerrapport te krijgen. De opleiding schetst het vernieuwde wetgevend kader, het doel, de krachtlijnen en de praktische uitwerking van de wetgeving inzake het gebruik van uitgegraven bodem. Het geheel wordt verduidelijkt a.d.h.v. een uitgewerkte case.

Tijdens de opleiding komen de volgende elementen aan bod:

• krijtlijnen van de wetgeving op het grondverzet
  • interpretatie van het technisch verslag, het zoneringsplan en de conformverklaring
  • traceerbaarheid en bodembeheerrapporten: procedures en documenten
  • hergebruik van uitgegraven bodem: vernieuwde aanpak kadastrale werkzones en codes van goede praktijk voor gebruik, nieuwe normen…
  • ondersteuning door de erkende bodembeheerorganisatie

Praktisch?

• Duur: 3 uur
  • Uren van 18.00-21.00
  • Locatie: Confederatie Bouw Limburg, Wetenschapspark 33, 3590 Diepenbeek

Kostprijs

€ 125,00 excl. BTW leden Confederatie Bouw. € 140,00 excl. BTW niet-leden Confederatie Bouw