VCA voor operationeel leidinggevenden (VOL VCA) op 1 dag

Opleiding is een belangrijk criterium voor VCA-certificatie. Zo moeten alle operationele medewerkers in het bezit zijn van een VCA diploma 'Basisveiligheid'. Alle medewerkers die ingezet worden voor risicovolle taken moeten beschikken over specifieke kennis en kunde, gerelateerd aan de door hen uit te voeren specifieke risicovolle taken. Alle personen die leiding geven aan operationele medewerkers moeten in het bezit zijn van een VCA diploma 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden'. Alle werknemers die risicovolle taken uitvoeren dienen daarnaast hiervoor ook een specifieke opleiding en training gekregen te hebben.

DOELGROEP

De opleiding is bestemd voor medewerkers die leiding geven aan de veilige uitvoering van werkzaamheden uit bouwondernemingen. Voor bedrijven die een VCA certificaat bezitten of wensen te behalen is de VOL-VCA opleiding een verplichting.

• Wat is VCA?
  • Wetgeving: veiligheid, gezondheid en milieu
  • Risico, preventie en beheersmaatregelen (algemeen)
  • Ongevallen: oorzaken en preventiemaatregelen
    • algemeen
    • ongevallenverdeling – driehoek van BIRD
    • juridische aspecten
    • melding en analyse van arbeidsongevallen
    • analyse van arbeidsongevallen
  • Proceduresn werkvergunningen en noodplan
  • Specifieke risico’s en beheersmaatregelen
  • Ergonomie
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)
  • Collectieve beschermingsmiddelen (CBM)

Leden betalen 230 euro, niet-leden 260 euro. Prijzen zijn exclusief btw.

Dankzij CEVORA bedraagt de kost van deze opleiding slechts 105 euro excl. btw. voor bedienden PC200

Dankzij het FVB wordt het uurloon van de arbeiders PC124 tijdens deze opleidingen voor het grootste deel terugbetaald.

Wenst u meerdere personen tegelijkertijd in te schrijven voor deze opleiding? Vraag het meervoudig inschrijvingsformulier aan lore.bollen@confederatiebouw.be.

Recent toegevoegd