Inzetten op digitalisatie

Om je bouwbedrijf echt vooruit te helpen is digitaal ondernemen een absolute must. Klanten, potentiële klanten, toekomstige werknemers, ze zijn altijd en overal verbonden op het net. Die flexibiliteit heeft een grote invloed. Speel hier op in. Het scheelt een hoop ergernis, tijd en fouten. Elk bouwbedrijf wil een gezond bedrijf zijn met de focus op veilig werken, op tijd en volgens specificaties leveren. Sowieso is het al niet evident om vandaag voldoende personeel te vinden en staan alle projecten onder tijdsdruk. Maak jouw job en die van je collega’s daarom leuker en door bepaalde taken te automatiseren ook sneller gedaan. En niet te vergeten minder faalkosten omdat de kans op fouten kleiner is.

Ga voor slimme digitalisering binnen jouw bedrijf. Ga na welke digitale stappen binnen jouw bouwbedrijf meerwaarde opleveren, zorg voor voldoende draagvlak en pak ook niet alles tegelijkertijd aan. Digitale transformatie is niet gemakkelijk, maak het daarom ook niet te moeilijk. Met de juiste visie, vertrekkend vanuit de mensen kan je stap voor stap al heel wat digitale veranderingen doorvoeren. Inspanningen die beloond zullen worden!

Hou de funfactor er in! Check onze tips in dit blits filmpje!

 

 

Digitaliseren doe je stap voor stap 

 

 

 

Stappenplan

Digitaliseren doe je niet op één dag, maar stap voor stap. Maak het ook niet te moeilijk en neem de tijd. Elke verandering is het resultaat van een proces dat je samen met anderen doorloopt. Het start met een ANALYSE, vervolgens IDEEËN SPROKKELEN, daarna UITVOERING, en dan – niet onbelangrijk – IMPLEMENTATIE. Dit verloopt vaak voor elk bedrijf anders en vraagt om een stapsgewijze strategie. Wees je ervan bewust dat met de juiste visie, aanpak en met voldoende draagvlak al heel wat kan verwezenlijken.

1. Analyseer de mogelijkheden: bepaal wat nodig is – leg prioriteiten

Stel jezelf volgende vragen: In hoeverre werk je al digitaal? Hoe kan het efficiënter? Efficiëntiewinst is een zaak van iedereen, dus vraag ook na bij collega’s wat beter kan? Waar wil je in een volgende stap op inzetten? Waarom wil je dit? Wat is hiervoor nodig? Welk proces moet je hiervoor onder de loep nemen? Hoe kan je je werkwijze optimaliseren? Wie heeft er hier baat bij? Medewerkers? Klanten? Partners? Wat zijn hun verwachtingen?

2. Stem je tool(s) af op je doelen én noden

Soms is het aangewezen om te investeren in nieuwe toepassingen en eventueel ook in hardware, maar dit is zeker niet altijd noodzakelijk. Het aanbod aan bijvoorbeeld apps en softwarepakketten is enorm. Destilleer uit die hele waslijst dat wat jij nodig hebt op basis van must-haves en eventueel nice-to-haves maar vooral ook dat wat past bij jou en jouw organisatiestructuur. Let op dat een nieuw systeem niet gaat bepalen hoe je in de toekomst moet gaan werken, stem het systeem af op jouw work flow, maar dan de efficiënte versie.

3. Digitaliseer stapsgewijs

Begin klein, zet pragmatisch kleine stapjes. Maar zorg dat ook lange termijnambities nog steeds mogelijk blijven. Denk eraan, tools die met elkaar communiceren zijn handig.

Focus je misschien ook eerst op een proefproject, zodat je kort op de bal kan spelen, evalueren en bijsturen. Fouten maken mag, maar leer ervan.

Bij digitalisering komen er ook heel wat nieuwe dingen bij kijken. Indien je onvoldoende kennis hebt, volg dan zeker een opleiding. Je bent nooit te oud om bij te leren. Dat zorgt ook voor de beste lange termijn garantie.

Vergeet niet -telkens weer – te communiceren aan collega’s, partners en/of klanten wat de bedoeling is zodat je hen stapsgewijs meeneemt in het digitaliseringstraject. Veranderingen vragen tijd en aanpassingen. Zo creëer je evolutie, geen revolutie.

4. Richt je blik naar buiten

De meeste efficiëntiewinsten haal je door beter samen te werken, zowel intern met de collega’s als extern met partners en klanten. Vergeet die blik naar buiten niet als je volop bezig bent met digitaliseren. Elke verandering vraagt om inspanningen. Zorg voor nauwe betrokkenheid, breng openheid en transparantie in praktijk. Samenwerking naar het volgende niveau brengen is de boodschap.

5. Kijk kritisch toe

Blijf, tijdens het proces, vragen stellen: doen we het juiste, doen we dat goed? Zorg dat het niet blijft bij ‘eens iets nieuws doen’ maar dat het ook verankerd blijft in jouw bedrijf.

 

Al die nieuwe woorden maar 'wasda'? Check hier het Digitaliseringswoordenboek!

 

Digitaliseren doe je zo

Kalender

Bekijk onze kalender en blijf op de hoogte van interessante evenementen en opleidingen. 

mei

z m d w d v z
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 

Recent toegevoegd