Bouw mag helemaal aan het werk blijven! (en dus niet enkel voor dringende klussen)

De verstrengde maatregelen tegen het coronavirus die het overlegcomité gisteren aankondigde, veranderen zo goed als niets voor de bouw, behalve dat telewerk verplicht wordt voor de bedienden uit onze sector. De info die twee Franstalige kranten vandaag meegeven, als zou de bouw enkel nog zou mogen optreden bij urgenties, is in ieder geval manifest fout.

De bouwsector mag haar activiteiten verder zetten, zo blijkt na het overlegcomité van gisterenavond. “Logisch”, vindt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. “Bouwbedrijven en ondernemingen die openbare werken verrichten zijn cruciaal voor het economisch weefsel en de functionering van het land. Zij dragen bij tot de dagelijkse noden van de 11 miljoen Belgen, onder meer op het vlak van huisvesting, energie, water, telecommunicatie en zo meer.”

Bepaalde Franstalige kranten melden vandaag dat de bouwsector zich zou moeten beperken tot de dringende werkzaamheden en tussenkomsten, maar dat is pertinent onjuist, zo verzekert de Confederatie Bouw. Vanwaar die fout dan komt? In alle opeenvolgende Ministeriële Besluiten wordt er in de bijlage nog aangegeven wat het onderscheid is tussen essentiële en niet-essentiële sectoren, en daar staat nog vermeld dat de bouwsector een essentiële sector is, maar enkel voor de dringende werkzaamheden en tussenkomsten. Dat is ondertussen lang niet meer zo: binnen de bouw is dankzij de generieke gids en het afsluiten van een sectoraal protocol het onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële diensten vervaagd.