Confederatie Bouw Limburg trekt aan de alarmbel: nu bouwen en verbouwen

Confederatie Bouw Limburg trekt aan de alarmbel. De jongste maanden zijn de prijzen van grondstoffen in een ruk omhoog geschoten. “En dat zal onmiskenbaar een flinke impact hebben op de kosten voor de bouw van een huis”, zeggen CEO Chris Slaets en voorzitter Michel Vanderstraeten van de Confederatie Bouw Limburg.

Vanderstraeten en Slaets baseren zich voor deze uitspraak op de meest recente cijfers van de Commissie van Marktprijzen voor Materialen. De commissie, gevestigd in de schoot van de FOD Economie, noteert elke maand de prijzen van staalsoorten, non-ferrometalen en kunststoffen. Daarbij valt op dat vooral de prijzen van een aantal staalsoorten de jongste maanden flink omhoog zijn geschoten. Zo noteert staafstaal momenteel 27 procent hoger dan het gemiddelde van 2020. Maar ook profielstaal (+22,8 procent) en betonstaal (+22,5 procent) zijn flink duurder geworden.

Daarnaast zijn ook de prijzen voor koper (+21,5 procent), aluminium plaat (+12,9 procent) en PVC buizen (+16,1 procent) met een ruk gestegen, zo blijkt uit het maandelijks overzicht van Commissie van Marktprijzen voor Materialen. Volgens verschillende economen en analisten hebben de recente prijsstijgingen vooral te maken met de verwachte economische groei in het post-coronatijdperk. Bovendien wordt enige krapte op de markt verwacht omdat het aanbod vanuit China wordt beperkt door maatregelen om het milieu daar meer te beschermen en de overcapaciteit te beperken.

Isolatie

Tot in 2020 bleven de grondstofprijzen de voorbije jaren nog eerder stabiel. Al was er toen sprake van een plotse stijging van de prijzen voor isolatiematerialen. Maar die prijsstijging had voornamelijk te maken met het stilvallen van een Duitse producent van MDI, de grondstof die in de meeste isolatieplaten wordt gebruikt.

“Terwijl wij voor nieuwbouw de strengsten der strengen zijn, ligt er nog een heel terrein braak bij de bestaande woningen.”CHRIS SLAETS,CEO Confederatie Bouw Limburg

LEES OOK: Huis isoleren wordt 10 tot 12 procent duurder

Wat de precieze impact gaat zijn voor de bouw, is voor de Confederatie Bouw Limburg nog niet duidelijk. “We kunnen er vooralsnog geen percentage op plakken, maar dat er een prijsverhoging zit aan te komen, is zonneklaar. Alle leveranciers waarschuwen de aannemers nu al dat een volgende bestelling duurder zal zijn. De aannemers zullen zich verplicht zien om die prijsstijgingen binnen afzienbare tijd door te rekenen aan de klant”, aldus Chris Slaets.

LEES OOK: Limburgse bouw krijgt orderboekjes niet gevuld

Orderboekje

“We maken ons alvast zorgen over deze prijsevolutie”, beaamt voorzitter Michel Vanderstraeten. “De bouw heeft de coronacrisis redelijk goed doorstaan. Al bij al zijn de omzetverliezen in de bouwsector beperkt gebleven tot 5 à 10 procent voor het jaar 2020. En dat ondanks het feit dat vele werven toch 5 tot 6 weken hebben stilgelegen. Maar de bouwsector reageert altijd met vertraging op conjunctuurschommelingen. We zien nu al dat de orderboekjes minder goed gevuld geraken. Dat bouwen dan duurder wordt, is daarom een bijkomende zorg. Anderzijds zijn we ook hoopvol. De verlenging en verhoging van de Vlaamse sloop- en heropbouwpremie, en de verlaagde btw voor deze werken, is daarom een goed signaal.”

De premie en lagere btw voor het slopen en heropbouwen van woningen, is volgens de Confederatie Bouw een goed signaal.  Hollandse Hoogte / Luuk van der Lee Fotografie

Klimaatbonus

“We moeten ons ook afvragen of een voortdurende verstrenging van de normen voor energie-efficiëntie bij nieuwbouw nog veel nut heeft”, zegt Chris Slaets. “Nu nóg verder verstrengen, kost in verhouding handenvol meer geld. Wij zijn van oordeel dat een fiscale stimulans voor de renovatie en het energiezuinig maken van bestaande woningen meer effect kan hebben voor een beter klimaat. We weten ook wel dat er daaromtrent verschillende steunmaatregelen bestaan, en dat is prima. Maar waarom geen klimaatbonus ontwikkelen, naar het voorbeeld van de woonbonus? Een fiscale stimulans voor energiezuinige renovatie zal veel meer effect ressorteren. Terwijl wij voor nieuwbouw de strengsten der strengen zijn, ligt er nog een heel terrein braak bij de bestaande woningen.”

LEES OOK: Technieken maken woning 30 procent duurder