Jongerenkamer Bouw Limburg ondersteunt de FIRST LEGO League.

Steeds minder technisch geschoolde jongeren komen op de arbeidsmarkt, waardoor er bij bedrijven een historisch tekort ontstaat aan gekwalificeerde technische medewerkers. Met de FIRST LEGO League wil Confederatie Bouw Limburg het imago van het technisch onderwijs verbeteren en technische opleidingen promoten. Jongerenkamer Bouw Limburg (JK) zet zijn schouders onder dit project. Bouwcampus sprak met Nicolas Smet (CVR), Andreas Hulsteyn (Cordeel) en Ben Voortmans (CPE, Tectum Group).

Wat is de reden dat de Jongerenkamer Bouw in dit project is ingestapt?
Nicolas: “Af en toe is het tijd om de werking van de JK opnieuw tegen het licht te houden. Ter voorbereiding van het formuleren van een nieuwe missie gingen de bestuursraad op een brainstormweekend.” Ben: “Er zijn verschillende strategische prioriteiten uit voort gevloeid, waaronder onder andere het stimuleren van een betere aansluiting met het onderwijs. Anderzijds wouden we met de JK een nieuw event organiseren of een event ondersteunen. De FIRST LEGO League paste perfect in dit kader.”

Wat willen jullie met de LEGO League bereiken?
Nicolas: “Op één staat de jongeren warm maken om voor de bouw te kiezen. Met de LEGO willen de jongeren op een speelse en ludieke manier bereiken. Als leden van de Jongerenkamer erkennen we dat het tekort aan geschoolde vakmensen echt een probleem is. Als je vraagt aan een aannemer wat hem tegenhoudt om te groeien, is er maar één antwoord en dat is het tekort aan personeel.” Ben: “Een bedrijf draait niet op machines, maar op personeel.”

Welke reden ligt er achter de teleurstellende instroom van jongeren in de bouw?
Andreas: “Nog veel te vaak hoor je ‘laat de kinderen maar kiezen voor ASO’ terwijl het technisch onderwijs zeker zoveel kansen biedt. We moeten niet alleen de leerlingen maar ook de ouders sensibiliseren. Het technisch onderwijs heeft nog te vaak een negatieve bijklank” Ben: “We moeten stoppen met het laaggeschoold te noemen, de leerlingen zijn niet laag maar technisch geschoold!”

Hoe vertaalt het engagement zich in de praktijk?
Ben: “Wij zijn het uithangbord oftewel de ambassadeurs voor de industrie in Limburg en de promotoren van techniek en technische opleidingen. Ik ben zelf ook technisch geschoold. Wij moeten de missing link zijn.” Andreas: “Naast het engagement om dit project mee te ondersteunen, is er ook een financieel engagement vanuit de JK. De steun van de Limburgse bouwbedrijven is cruciaal. Partner worden van de FIRST LEGO League is meer dan sponsoring. Het is vooral een engagement om deze jongeren te inspireren.” Nicolas: “Aan het einde van het lager onderwijs maken ze de keuze welke studierichting dus het is nu dat we ze moeten warm maken, en stimuleren.”

Wat staat er concreet op de planning?

Nicolas: “De scholen zijn aangesloten, er zijn 50 groepen die zich geëngageerd hebben om deel te nemen aan de FIRST LEGO League. Volledig volzet! Nu is de volgende stap de bedrijven aanschrijven om mee in dit project te stappen.” Ben: “De bedoeling is dat de bedrijven iemand aanwijzen om de scholen te ondersteunen. Dat doen we op twee manieren. Eerst in de scholen zelf als coach of mentor van één of meer teams van leerlingen, later op de werf om de leerlingen te laten kennis maken met hoe het er daar aan toe gaat en waartoe dit project in de realiteit kan leiden.” Andreas: “Met als resultaat dat ze hopelijk de microbe te pakken hebben!”

Lego League