Periode winteropleidingen verlengd tot 30.04.2021

In de bouwsector (PC 124) kennen we de regeling van de geprogrammeerde winteropleidingen. In toepassing hiervan kan de werkgever de opleidingsdagen die hij voor zijn arbeiders voorziet in de winterperiode als dagen tijdelijke werkloosheid weerverlet aangegeven. De periode waarin winteropleidingen mogelijk zijn loopt normaal gezien van 1 december tot 31 maart. Door de huidige coronamaatregelen, kunnen opleidingen echter moeilijk of niet georganiseerd worden. Confederatie Bouw heeft daarom bij de RVA bepleit en bekomen dat de periode waarin de winteropleidingen kunnen doorgaan uitzonderlijk verlengd wordt tot 30 april 2021. Opleidingen in april zullen dus ook nog onder de regeling van de winteropleidingen vallen.

Bij inschrijving voor een winteropleiding vraagt Confederatie Bouw de tussenkomst voor het bedrijf aan bij Constructiv. De organisatie hoeft dus zelf niets te ondernemen.

Voordelen werkgever

• De werkgever betaald geen loonkost
  • De werkgever ontvangt een tussenkomst op de opleidingskost via Constructiv:
    • Theoretische opleidingen: €5/uur per aanwezige werknemer
    • Praktische opleidingen: €10/uur per aanwezige werknemer
  • De werkgever kan bovendien nog steeds beroep doen op de KMO-portefeuille

Voordelen werknemer

• De werknemer krijgt een werkloosheidsuitkering van de RVA
  • De werknemer krijgt een onkostenvergoeding van €40 netto van Constructiv
  • De werknemer ontvangt een aanvullende vergoeding van Constructiv

• arbeiders PC 124
  • van 1 december t.e.m. 31 maart
  • opleiding van min. 8 uur
  • tijdens de werkuren (geen avond- of zaterdagopleidingen)
  • arbeider dient werkloos gesteld te worden wegens slecht weer (ongeacht de weersomstandigheden)
  • maximum 160 uur opleiding/winterperiode/arbeider
  • enkel bij erkende opleidingsverstrekkers zoals de opleidingen van Confederatie Bouw

Hoe gaat u te werk?

• Volg de procedure alsof het een dag slecht weer zou betreffen. Indien de dag van de winteropleiding samenvalt met de eerste werkloosheidsdag van de maand, dan kunt u in de mededeling "geprogrammeerde winteropleiding" aanklikken.
  • Vermeld op het einde van de maand in de C3.2.-werkgever de data van de winteropleiding.
  • Deel aan de RVA voor elke werknemer de eerste effectieve werkloosheidsdag (technisch, economisch of weerverlet / winteropleiding) van de maand mee. U kan dit melden via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialezekerheid.be rubriek werkgevers > Sociale risico's > Tijdelijke werkloosheid.
  • U moet de eerste dag winteropleiding van de maand niet meedelen indien u voor de betrokken werknemer reeds een andere dag werkloosheid hebt ingediend.
  • De mededeling moet maandelijks gebeuren en vindt plaats op de eerste effectieve werkloosheidsdag of één werkdag ervoor of erna.
  • Onder 'voorafgaande of volgende werkdag' worden alle dagen van de week verstaan met uitzondering van het weekend, de feestdagen, de vervangende feestdagen en de brugdagen.

Opgelet!

De werknemers mogen hun kaart NIET KLEUREN, aangezien het om een werkloosheidsdag gaat en geen werkdag. Aan u de keuze

Voor elke opleidingsaanvraag voor een arbeider PC 124 tijdens de winterperiode heeft u de keuze tussen het stelsel weekdagopleiding of winteropleiding.
Bij het stelsel weekdagopleiding wordt de loonkost van de arbeider verder uitbetaald door het bedrijf en betaalt Constructiv € 15 / uur aan het bedrijf als tussenkomst in die loonkost.