Wij renoveren te weinig

Het aantal vergunningen voor residentiële gebouwen in Limburg is in de eerste vijf maanden van het jaar met 15 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Statbel. Het aantal renovatievergunningen ging echter naar beneden. “Wij renoveren te weinig”, vindt Chris Slaets, directeur van de Confederatie Bouw Limburg.

Het aantal bouwvergunningen voor nieuwe residentiële gebouwen (één of meerdere woongelegenheden) is in de eerste vijf maanden van het jaar in Limburg met 15 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het totaal werden in onze provincie 1.459 bouwvergunningen uitgereikt tegenover 1.274 in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel. Bij de appartementen bedroeg de stijging 6 procent. In Vlaanderen steeg het aantal bouwvergunningen met 9,4 procent nadat het aantal bouwvergunningen in de eerste vijf maanden van vorig jaar met 25,4 procent was gedaald.

De stijging ten opzichte van vorig jaar is volgens Chris Slaets, directeur van de Confederatie Bouw Limburg, geen verrassing. “Na het boerenjaar 2018 was 2019 immers een matig jaar wat betreft bouwvergunningen.”

Volgens Slaets heeft de geleidelijke verzwaring van de energienormen de voorbije tien jaar telkens sterke schommelingen veroorzaakt op de nieuwbouwmarkt. “Kandidaat bouwers anticipeerden op de verstrenging van de energie-eisen en vroegen massaal vergunningen aan vlak voordat de nieuwe normen in werking traden. Zo steeg het aantal bouwvergunningen in 2018 in Vlaanderen met ruim 80 procent, als reactie op de nieuwe energienormen die in 2017 werden aangekondigd. In 2018 werden bijgevolg nog massaal bouwvergunningen goedgekeurd die in 2017 werden aangevraagd.”

Minder renovaties

Opvallend is dat het aantal vergunningen voor renovaties in Limburg van januari tot en met mei met 2 procent is gedaald. De eerste vijf maanden van dit jaar werden 790 renovatievergunningen uitgereikt, tegenover 804 in 2019. “Dat is slecht nieuws”, zegt Chris Slaets. “De voorbije jaren waren het aantal uitgereikte vergunningen voor renovaties en voor nieuwbouw immers naar elkaar toegegroeid.”

Toch heeft Vlaanderen nog een hele weg af te leggen om tegen 2050 de klimaatdoelstellingen te halen. “Daarvoor moet nog een massa bestaande woningen gerenoveerd worden. Het renovatieritme zou tegen 2050 minstens met een factor vijf tot tien moeten toenemen voordat alle woningen beantwoorden aan de energienormen. We moeten dus geen tandje bijsteken, maar een heel gebit.”

Bouwactiviteit

Volgens Chris Slaets zijn de bouwvergunningen op dit moment geen goede indicator voor de toekomstige bouwactiviteit. “De cijfers zeggen niets over de impact van de coronacrisis op de bouwsector. Het gaat hier immers over vergunningen die eind 2019 en begin 2020 werden aangevraagd en werden goedgekeurd in de eerste maanden van 2020. Daar komt bij dat iemand die een bouwvergunning krijgt, niet noodzakelijk meteen aan het bouwen slaat. Afhankelijk van de economische omstandigheden kan een vergunninghouder zijn bouwplannen uitstellen.”

Statbel vergeleek ook het aantal bouwvergunningen van mei 2020 met die van mei vorig jaar. Vergeleken met mei 2019 ging het aantal vergunningen voor residentiële nieuwbouw met 19 procent achteruit. Het aantal renovatievergunningen ging er zelfs met 48 procent op achteruit. Dat geeft allicht een beter beeld van de bouwactiviteit de komende maanden. Uit de bouwbarometer bleek na het bouwverlof ook al dat de Limburgse bouwbedrijven nog weinig nieuwe orders zien binnenkomen.