Investeringsbeslissingen: Kosten - Baten, het doen of laten?

In het beslissingsproces om op het gepaste ogenblik een belangrijke investering te doen, gaat men best niet over een nacht ijs. Denk hierbij aan het vervangen van een bestaande machine door een nieuwe met een hogere efficiëntie, het lanceren van een nieuwe activiteit, het al dan niet afstoten van een bestaande activiteit, het zelf produceren of kant-en-klaar aankopen, het overnemen van een andere onderneming, enz….

Een sterk plan van aanpak en een grondige analyse zijn onontbeerlijke elementen om de juiste beslissingen te nemen in op stapel liggende investeringsprojecten.

Waarom investeren?

Het nemen van investeringsbeslissingen is een belangrijke taak van het management van een bouwbedrijf. Deze beslissingen zijn in grote mate bepalend voor het succes of falen van de bouwonderneming. Men tracht met deze investeringen het maken van toekomstige winsten veilig te stellen.

Inhoud opleiding

De opleiding bulkt van de oefeningen uit het leven van een bouwbedrijf gegrepen. Er zal gebruik worden gemaakt van een Excel-tool om de oefeningen uit te rekenen. Het meebrengen van een PC met Excel is dus aan te raden.

Theorie

• inleiding
  • kasstromen vs. kosten/opbrengsten
  • bepalen kasstromen
  • de tijdswaarde van geld

En nu aan de slag de praktijk

• basisveronderstellingen
  • evaluatiemaatstaven
  • relatieve kasstromen
  • projecten en hun kasstromen + verdieping belastingskasstromen

Praktisch

Uren: 17u30 - 20u30

Duur: 3 avonden

Locatie: Bouwcampus, Diepenbeek

Prijs

Leden betalen 295 euro, niet-leden 435 euro. Prijzen zijn exclusief btw.

We aanvaarden betalingen via de KMO portefeuille. Dankzij CEVORA is deze opleiding GRATIS voor bedienden PC 200. Bedrijfsleiders (met zelfstandig statuut) kunnen ook gratis deelnemen, op voorwaarde dat:

• ze tegelijkertijd ten minste één bediende inschrijven voor dezelfde of een andere Cevora-training
  • én het bedrijf een opleidingsplan heeft ingediend bij het Sociaal Fonds in het kader van de sectorale CAO

Wenst u meerdere personen tegelijkertijd in te schrijven voor deze opleiding? Download hier het meervoudig inschrijvingsformulier.

Belangrijk! Gelieve alle verplichte info in te vullen en er geen PDF, CSV, … bestand van te maken. Van zodra je dit in EXCEL terug mailt (lore.bollen@confederatiebouw.be), kunnen wij de gegevens in onze CRM inladen.

Als opleidingsaanbieder en adviesverstrekker bezit Confederatie Bouw Limburg een erkenning voor de KMO-portefeuille. In de vernieuwde KMO-portefeuille is er een onderscheid volgens de grootte van de onderneming. De aanvraag moet uiterlijk 14 dagen na de start van de opleiding ingediend worden via www.kmo-portefeuille.be. Enkel de eenheidsprijs komt in aanmerking voor betaling via KMO-portefeuille, dus niet via de BTW. Ons erkenningsnummer DV.O 109625.

cevora

Veel opleidingen kunnen kosteloos worden gevolgd door bedienden PC 200. Na inschrijving doen wij het nodige zodat de opleiding gratis kan doorgaan via Cevora, hiervoor dient u zelf niets te ondernemen.

TIP

Ook de zaakvoerder kan gratis deelnemen aan een Cevora-erkende opleiding, op voorwaarde dat het bedrijf een opleidingsplan heeft geregistreerd bij het ANPCB en er minstens 1 bediende wordt ingeschreven voor de opleiding.

• De Cevora-tussenkomst is niet van toepassing voor interim bedienden
  • De eventuele examenkost (vb. in geval van VCA) blijft ten laste van het bedrijf
  • Niet alle opleidingen kunnen via Cevora gratis aangeboden worden voor bedienden PC 200
  • Neem voor meer inlichtingen contact op met de dienst opleidingen.