Vakbekwaamheid: Wegcode en Europees aanrijdingsformulier

De vakbekwaamheid is een aanvulling aan het rijbewijs die verplicht is voor alle professionele bestuurders met een rijbewijs van de categoriegroepen C en D. Zij moet bovenop het rijbewijs worden gehaald en de houder moet voor de verlenging ervan om de 5 jaar een nascholing volgen. Het bewijs van vakbekwaamheid wordt op het rijbewijs aangeduid met de code 95 bij de betrokken categorieën.

De vakbekwaamheid heeft een beperkte geldigheid van vijf jaar . Deze geldigheidsperiode kan dezelfde zijn als de medische selectie van groep 2, maar dat is niet noodzakelijk het geval. Mensen die hun vakbekwaamheid wensen te verlengen moeten een permanente opleiding volgen onder de vorm van modules en voor een totale duur van 35 uren in een erkend centrum.

Doelgroep: bouwarbeiders en chauffeurs met rijbewijs C, CE, D, DE waarvan de hoofdtaak transport is. Personeel dat slechts occasioneel betrokken is bij het vervoeren van materialen naar de werf is in principe vrijgesteld van nascholing vakbekwaamheid. Een chauffeur, die vooral materiaal rond voert, is dan weer wel verplicht tot deze nascholing.

De wegcode verandert regelmatig. In deze opleiding krijgt de chauffeur een opfrissing van de wegcode en worden de belangrijkste nieuwigheden toegelicht met specifieke aandacht voor de beroepssituatie van de bouwchauffeur. Via interactieve oefeningen sensibiliseren we de chauffeur om professioneel deel te nemen aan het verkeer. De te verwachten resultaten zijn minder verkeersovertredingen en boetes en minder kosten door een verkeerd ingevuld Europees aanrijdingsformulier.

KOSTPRIJS

Leden Confederatie Bouw: €195 excl. BTW. Niet-leden Confederatie Bouw: €240 excl. BTW

Wenst u meerdere personen tegelijkertijd in te schrijven? Vraag ons het meervoudig inschrijvingsformulier via lore.bollen@confederatiebouw.be.