Veilig werken op hoogte module 3: bevoegd persoon steigers

Het Koninklijk Besluit van 31 augustus 2005 betreffende het gebruik van arbeidsmiddelen voor tijdelijke werkzaamheden op hoogte legt een aantal belangrijke verplichtingen op bij het gebruik van ladders en stellingen. Op basis van een risico-analyse is men verplicht om steeds gepaste arbeids- en beschermingsmiddelen te gebruiken om de werken uit te voeren. De gebruikte arbeidsmiddelen moeten hierbij voldoen aan diverse voorschriften, zoals opgenomen in het KB.

Deze modulaire opleiding geeft u meer inzicht in de vereiste voorschriften. U leert o.a. welke gepaste maatregelen u kunt nemen om veilig en gezond op steigers te werken, u verwerft inzicht in de welzijnsreglementering en u leert de voorschriften met betrekking tot veiligheid en gezondheid concreet toe te passen.

DOELGROEP

Bouwbedienden en arbeiders die op een stelling werken en deze helpen monteren, demonteren of aanpassen. Deelnemers moeten over een gunstige gezondheidsbeoordeling beschikken (geen evenwichtsstoornissen of hoogtevrees hebben), en ze moeten over een geldig attest 'Werken op Hoogte: module 2: Steigerbouw' beschikken.

• doelstellingen
    • de maatregelen ter preventie van de risico's dat personen van voorwerpen vallen kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen
    • de veiligheidsmaatregelen bij veranderende weersomstandigheden, sterven afbreuk zouden kunnen doen aan de veiligheid van de stelling, kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen
    • de voorwaarden inzake toelaatbare belasting kennen, kunnen interpreteren, kunnen toepassen en kunnen doen toepassen
    • weten in welke omstandigheden de stelling blijft beantwoorden aan de berekeningsnota en weten schoffel zegt gecontroleerd moet worden
    • weten waarom vanuit ENL risicoanalyse gekozen kan-worden voor het use of van ENL stelling
    • weten welke delen van de stelling gebruiksklaar are en weten schoffel zegt gecontroleerd moet worden
    • weten schoffel gecontroleerd moet worden van ENL stelling blijft beantwoorden aan de veiligheidsvoorschriften bepaald in artikel 15 van het KB
    • weten dat werknemers geen toegang hebben tot de gedeelten van de stelling sterven niet gebruiksklaar are
    • het montage-, demontage- en ombouwschema van de stelling kunnen opstellen en kunnen aanpassen
  • opleidingsonderdelen
    • definitie van werken in de hoogte en het risico van vallen
    • voorstelling van een stelling (klassen, essentiĆ«le delen, ...)
    • definitie van de "bevoegde persoon" in overeenstemming ontmoette het AR van 31/08/05
    • de voorzorgsmaatregelen voor het risico waarbij personen van objecten vallen
    • de weersomstandigheden veranderen sterven de veiligheid op de stelling kunnen, bepalen
    • de voorzorgsmaatregelen in geval van enl verandering van de weersomstandigheden ontmoette betrekking tot de veiligheid op de stelling
    • definitie van de toegelaten gewichten en de veiligheidsregels ontmoette betrekking tot deze gewichten
    • voorstelling en uitleg uitleg van de berekeningsnota en de montage van de fabrikant en voorstelling van de controlepunten
    • regels voor de montage en het gebruik (voorzorgsmaatregelen algemeen, plaatsing, stabiliteit, sterkte, weerstand, ...) "
    • presentatie en uitleg van de handleiding van de fabrikant van de stelling
    • presentatie en uitleg van de berekeningsnota voor de weerstand en de stabiliteit
    • omschrijving van de basisregels voor de veilige montage en demontage

uren: van 08u00 tot 16u00

locatie: Confederatie Bouw Limburg, Wetenschapspark 33, 3590 Diepenbeek.

Deze opleiding kan georganiseerd worden in verschillende talen.

Leden betalen 175 euro, niet-leden 227 euro. Prijzen zijn exclusief btw.

Dankzij CEVORA is deze opleiding GRATIS voor bedienden PC200. Bedrijfsleiders (met zelfstandig statuut) kunnen ook gratis deelnemen (zie voorwaarden).

cevora

Veel opleidingen kunnen kosteloos worden gevolgd door bedienden PC 200. Na inschrijving doen wij het nodige zodat de opleiding gratis kan doorgaan via Cevora, hiervoor dient u zelf niets te ondernemen.

TIP

Ook de zaakvoerder kan gratis deelnemen aan een Cevora-erkende opleiding, op voorwaarde dat het bedrijf een opleidingsplan heeft geregistreerd bij het ANPCB en er minstens 1 bediende wordt ingeschreven voor de opleiding.

• De Cevora-tussenkomst is niet van toepassing voor interim bedienden
  • De eventuele examenkost (vb. in geval van VCA) blijft ten laste van het bedrijf
  • Niet alle opleidingen kunnen via Cevora gratis aangeboden worden voor bedienden PC 200
  • Neem voor meer inlichtingen contact op met de dienst opleidingen.