Langverwachte stikstofdecreet biedt opnieuw perspectief aan woningbouw

De goedkeuring van het stikstofdecreet in het Vlaams Parlement: eindelijk! Dit is een overwinning voor grote bouwprojecten van bedrijven, maar ook voor de kleinere woningbouw. Ondernemers en huishoudens krijgen hierdoor terug perspectief en rechtszekerheid om te investeren.

Toch benadrukken we dat vanaf 2025 alle nieuwbouwprojecten in Vlaanderen fossielvrij dienen te zijn. Zo is stookolie maar ook een gasaansluiting geen optie meer.

Het Vlaams parlement heeft een vergunningsstop kunnen vermijden. Zo hebben  burgers, opdrachtgevers van bouwprojecten en (bouw)ondernemers meer rechtszekerheid. Deze juridische zekerheid is van groot belang om bouwplannen, nieuwe investeringen, jobs en welvaart te beschermen.

Dit stikstofakkoord is niet alleen belangrijk voor sectoren als industrie en landbouw, maar ook voor alle bouwprojecten. Het is cruciaal voor de klimaatuitdaging, mobiliteit, waterhuishouding en wonen.

Lees het bronartikel.